Tips voor betere communicatie op het werk

In ieder bedrijf staat efficiëntie op de eerste plaats en dat kan alleen met goede communicatie. Het kan altijd beter en het is nooit perfect. Samenwerken kan het beste als je goed met elkaar overweg kan en ten alle tijden blijft communiceren. Wij hebben een paar tips voor jullie op een rijtje gezet die het verschil kunnen maken. Zelfs als je al een paar van de tips opvolgt dan komt dat de algehele communicatie alleen maar ten goede.

Luister naar jouw collega’s

Praten is voor veel mensen makkelijk en luisteren weer een tikkeltje moeilijker. Het onderbreken van een collega is zo normaal geworden als eten en slapen. Zeker als wij het oneens zijn met een collega dan laten wij graag van ons horen. Probeer jezelf in te houden en collega’s altijd te laten uitpraten, het komt ook een stuk socialer over en het toont aan dat je respect hebt voor een collega. Daarna kan je altijd nog je eigen mening geven. Elkaar laten uitpraten zorgt voor waardering en een betere sfeer op de werkvloer.

Blijf objectief

Het kan zijn dat jij het beter kan vinden met bepaalde collega’s. Dat kan, maar blijf ten alle tijden objectief. Het is nooit slim om een kant te kiezen op basis van een band met een collega. Je moet de situatie rustig bekijken en oordelen naar jouw echte mening. Luister naar beide kanten van het verhaal en vel niet bij voorbaat al een oordeel. Behandel jouw collega’s op dezelfde manier als jij dat zou willen.

Zoek naar de juiste oplossingen

In geen enkel bedrijf verloopt alles altijd soepel. Er zijn dan ook vergaderingen om ervoor te zorgen dat alles gestructureerd en zonder problemen verloopt. Als er problemen zijn dan moet je een oplossing zoeken en geen nieuwe problemen veroorzaken. Er kunnen anders conflicten ontstaan en dat heeft een zeer negatieve impact op de werksfeer en de relatie tussen collega’s. Blijf daarom positief, objectief en kalm.

Erken een fout

Het is niet eenvoudig voor iedereen om een fout te erkennen. Sommige personen proberen een fout in andermans schoenen te schuiven of blijven ontkennen. Je kan veel beter een fout erkennen. Collega’s ergeren zich namelijk enorm aan een collega die zijn fout blijft ontkennen. Het zorgt juist voor meer respect als je wel uitkomt voor fouten, er is namelijk altijd een oplossing. Mocht een fout toch echt niet fout zijn, blijf dan wel stellig bij je standpunt.